Bloggen

Det narrative rum - 'Skolen'


Det narrative rum handler om de fortællinger, der ligger indlejret i et rum. F.eks. har mennesker med tandlægeskræk en forestilling om en række ganske specifikke fortællinger, når de ser et undersøgelsesrum med en tandlægestol.


Det narrative rum handler også om, hvordan vi med fordel kan ændre disse fortællinger, ved simple virkemidler inden for indretning og brug af lokalerne.


Her følger eksemplet – kunsten at iscenesætte en 'Skole'. Alle mennesker har en række fortællinger med fra deres skoletid og alle har en forventning om en række fortællinger, når man begynder i skole eller påbegynder et nyt studie. Derfor er det langt sværere at indlejre nye fortællinger i de rum, der udgør ’Skolen’, men det er ikke umuligt.


Mikro-analysen


En skole er stedet, hvor man uddanner mennesker. Fagligt, socialt og kulturelt. Det handler om udvikling og indsigt. Fordybelse og afklaring.


Der er naturligvis kæmpe stor forskel på skolerne i vores uddannelsessystem, fra folkeskolen over gymnasierne til universiteterne, men de har alligevel (mindst) en fællesnævner: de er præget af tomme lokaler, som eleverne/de studerende og underviserne skal fylde ud. De tomme lokaler indbyder ikke til hverken udvikling, indsigt, fordybelse eller indsigt og da man ofte har undervisning i forskellige (tomme) lokaler, så bør vi gentænke de undervisningsmiljøer, vi har.


Konceptet


Konceptet ’Skolen’ er gammelt og det har desværre ikke ændret sig væsentligt

over tid. Det er sigende, at folkeskolens mindste klasser er de mest ’farverige’,

mens der på universitetsniveau mest af alt er tale om ens lokaler, kun ’adskilt’

af forskellige titelbetegnelser, såsom Lokale 1 eller Auditorium 3.


Konceptet har gennem tiden også budt på forskellige udnyttelser af lokalerne.

Klasser har haft et såkaldt ’stamlokale’, der har været deres ’hjem’ i kortere eller

længere tid, mens de har måtte flytte sig for at udnytte fagspecifikke lokaler,

såsom et fysiklokale eller en gymnastiksal.


På gymnasie-og universitetsniveau bruger man sjælendt stamlokaler mere,

da det binder lokalerne og skaber spildtid, samt en ringe udnyttelse af

faciliteterne.


Hvis vi skal hylde og fremelske udvikling, indsigt, fordybelse og afklaring, så bør vi gentænke hele konceptet om begrebet ’Skole’ og læringsmiljøer i det hele taget.

Indretning

Som førnævnt, er der meget stor forskel på de ’kundegrupper’, vi har i ’Skolen’ og det bør vi naturligvis tage højde for i indretningen af læringsmiljøer. Jeg skal ikke her diskutere læring som begreb, men blot konstatere, at der er forskel på børn, unge og voksne, hvilket også bør afspejles i de rum, som man befinder sig i. Jeg kan også konstatere, at ingen børn, unge eller voksne har det godt med tomme lokaler, da de så skal bruge tid på at finde sig til rette og gøre rummet til deres eget, inden nogen form for indlæring kan finde sted.

Vi bør altså som minimum arbejde med tre forskellige miljøer, ét til børn, ét til unge og ét til voksne og for nemheds skyld lader vi Folkeskolen være lig med ’børn’, Gymnasiet lige med ’Unge’ og Universitetet være lig med ’Voksne’. 

Miljøer


Kan man med rette sige, at børn lærer bedst gennem leg? Der er i hvert fald et aspekt af det, for vi bør se, hvad de kommer fra, nemlig børnehaven, der er fyldt med legetøj, former, farver og forskellige strukturer, der kan udfordre de forskellige sanser.


Men i stedet for at sige, at børn lærer bedst gennem leg, så vil jeg hellere sige, at børn lærer bedst ved aktivering af sanserne.


Et børnemiljø i skolen bør ikke bare rumme borde og stole, men mange forskellige områder, hvor man kan finde sig til rette. Fra sækkestole til almindelige stole. Fra udendørs områder til ’tætte’ rum, hvor man kan finde ro.


Læringen bør foregå i disse forskellige områder, så vi ikke tvinger børn tilat sidde stille og lytte til en lærer for længe af gangen. Variationen i områderne –og dermed sanserne -er vigtigt og det ansporer glæden hos det enkelte barn.


Et læringsmiljø til unge kræver også plads, ikke bare til forskellige områder, men også pladstil de unge selv, så de kan sætte deres eget præg på omgivelserne.


De unge skal (heller) ikke have et tomt rum, men de skal have et rum, der giver dem lyst til at indrette mere.


Gøre det til deres rum, hvor de kan skabe den base og den tryghed, som de kan vende tilbagetil gang på gang, da jeg så absolut mener, at gymnasieelever bør have et stamlokale.


Vigtigheden af aktivering af sanserne er ikke forsvundet, fordi man bliver ung (tværtimod), så også her bør man arbejde med forskellige områder, som de unge selv kan væremed til at definere.


Gymnasieelever er langtfra ens, både som mennesker, men også i kraft af deres indlæringsevner og da gymnasiet i høj grad er stedet, hvor man bliver endeligt afklaret i forhold til en kommende profession, så bør vi tage højde for disseforskellige indlæringsbehov. Forskellige behov kræver forskellige miljøer og vi taber elever, hvis vi underviser alle på samme måde og i de samme rum.


Universitetsrum er efter min mening de absolut mest fantasiforladte og mindst kreative rum, vi har i vores uddannelsesmiljøer i Danmark. Studerende gør, hvad de kan, for at gøre rummene til deres eget –sidder på den samme plads hver gang, lægger deres penalhus på samme sted, finder helst den samme stol - den samme udsigt.


Men rummene indbyder ikke til noget personligt og ofte skifter man rum 2-3 gange i løbet af en dag, samtidig med at man også skifter hold og således skal forholde sig til nye deltagere og en ny underviser med et nyt emne.


Her kan vi faktisk ikke nøjes med en ændring af rummene, men det er da et sted at starte. Rummene bør for det første rumme personlighed og autencitet –man må gerne kunne se, hvem og hvad der undervises i.

Nye, tomme rum har hverken personlighed eller autencitet.

Derudover kan man indføre individuelle forsker’hjørner’, som tildeles hver enkelt studerende ved begyndelsen af studiet. På den måde øger man det sociale aspekt ved at blive på studiet efter en forelæsning eller komme tidligere og man skaberosse en øget tilknytning til stedet, således at det mere bliver at betragte som en arbejdsplads end som et sted, hvor man i ny og næ indfinder sig for at høre på en forsker.

Universitetet bør være et sted, der emmer af liv døgnet rundt.Et miljø, hvor der bliver forsket, leget, diskuteret, fejlet og arbejdet.

I dag står de fleste lokaler tomme efter endt forelæsning kl 16.

Ulemper

Selvfølgelig kræver det plads, men hvis man tager højde for dette allerede i byggefasen, så bør det kunne gøres, uden at det bliver en alt for stor logistik udfordring.

Selvfølgelig koster det også penge, men hvis det skaber større tilknytning til stederne, bedre læringsmiljøer, gladere elevere og flere succesfulde kandidater, så synes jeg pengene er givet godt ud.

Derudover bør vi også tænke på, at de fleste børn skal tilbringe 9-15 år i undervisningsmiljøer. 15x365 dage, hvor de forventes at uddanne sig til fremtidige samfundsborgere – videns arbejdere.

Det er over 5000 dage. 5000!

Det fleksible og foranderlige rum

Et læringsrum bør kunne forandres og bruges på forskellige måder. På den måde kan brugerne af rummet selv være med til at definere indhold og funktion.

Man kan forestille sig et læringsrum med borde på hjul og tavle/projektorer/skateboards på alle væggene. Flytbare skabe. Lys, der ikke bare kan skrues op og ned for, men som også kan skifte farve. Vinduer, der kan åbnes. Rum, der kan slås sammen, forlænges eller gøres mindre.

Skal der være døre ind til et rum eller kan man forestille sig åbne læringsrum i et fælles miljø? 

Navnene


Hvorfor ikke kalde rummene noget andet end tal og bogstaver? Indskriver historier i rummene?


Lære historie i ”Leonora Christine-rummet” eller Natur-og Teknik i ”Orkan-værelset”?


Studere Raketvidenskab i ”Kommando-rummet”? Lære Biologi i ”Laboratoriet”?


Man kan også vælge en mere simpel måde, nemlig at benævne rummene med farver, som så naturligvis skal understøttes af lys og maling.


En vigtig sidste ting!


Husk bøgerne! Brug dem som dekoration, som billeder, som bordben. Brug dem i stabler, i bunker, på hylder og skabe, hængende fra loftet, proppet ind i revner. Tag dem ud fra skolebiblioteket og ind i læringsrummene.


Bøger dufter af viden! Bøger signalerer viden! Og man behøver ikke at læse dem!


Om rum